sobota, 7 lutego 2009

Zmienne

Podstawa
czym są zmienne?
W EasyUO mamy zmienne, jak w każdym języku programowania. Czym są zmienne? To są elementy, którym możemy przypisać jakąś wartość.
Wyróżniamy 4 różne typy zmiennych: standardowe, namespace, systemowe oraz globalne (Persistent) ja omówię jedynie 3 z nich.

Zmienne standardowe
Zmienne standardowe zaczynają się od znaku % a następnie występuje nazwa zmiennej. (np. %zmienna). Wielkość liter ma znaczenie, więc zmienne %cos i %COS to dwie różne zmienne

Zmienne systemowe
Zmienne systemowe to wszystkie zmienne, które przechowują dane z klienta Ultimy. Rozpoczynają się od znaku # a następnie nazwa zmiennej. (np. #CHARNAME).
Wszystkie zmienne oraz ich wartości możemy zobaczyć w oknie EasyUO po prawej stronie, pogrupowane w zakładkach. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, która zmienna za co odpowiada zachęcam do odwiedzenia dokumentacji. lub odwiedzania mojego tutoriala.

Zmienne globalne
Zmienne globalne, to takie zmienne, które mają tą samą wartość pomiędzy różnymi skryptami. Dzięki nim możemy stworzyć komunikację między dwoma różnymi skryptami. Zaczynają się one od znaku * a następnie nazwa. Ja np bardzo często używam w swoich skryptach zmiennej *_STOP. Może zastanawiasz się dlaczego na początku jest podkreślenie. To jest moje przyzwyczajenie, do wyróżniania zmiennych, które mają bardzo duży zasięg.


Ustawianie wartości zmiennej
Do ustawiania wartości zmiennej służy komenda set. Przykłady:
set %minimalna_sila 60 ;ustawia zmienną %minimalna_sila na wartosc 60
set %tekst Witaj! ;ustawia zmienną tekst na Witaj!
set #targcurs 1 ;ustawia zmienna systemową targcurs na 1 (powoduje pojawienie się celownika)
Proste prawda.

Komentarze
W easyUO występują również komentarze. Zaczynają się one znakiem ; (średnik) a po nich następuje komentarz. (jak widać, klient EasyUO powoduje, że tekst komentarza jest jasno szary)
Taka część tekstu nie jest wykonywana. Służy ona programiście do robienia notatek i opisywania co bardziej zwiłych kawałków kodu. Polecam używać :)

Hello world!
Jak zawsze na końcu pierwszej lekcji pisze się prosty program wypisujący coś na ekran. A więc proszę bardzo, nawet bardziej rozbudowany:

wersja 1:
event sysmessage Hello World!

wersja 2:
set %test Hello World!
event sysmessage %test
To tyle jak na pierwszą lekcję. Chętnie usłyszę komentarze oraz informacje na temat kursu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz